Hantera ett dödsbo - arv, skulder och deklaration

När någon går bort uppstår ett dödsbo. Det är en juridisk person som omfattar den avlidnes alla tillgångar och skulder. Att hantera ett dödsbo innebär många steg – från bouppteckning och arvskifte till skattefrågor och försäljning av tillgångar. Det kan kännas överväldigande, särskilt i en tid av sorg.

Att hantera ett dödsbo kan vara svårt av flera anledningar. Man tvingas hantera det administrativa kring ett dödsbo, samtidigt som man många gånger är i sorg. I den här artikeln redogör vi på ett enkelt och tydligt sätt vilka regler ett dödsbo måste följa, hur ett dödsbo avvecklas samt vilka administrativa och skattemässiga åtgärder som behöver vidtas i samband med ett dödsbo. Kom ihåg att alla dödsbodelägare ska agera tillsammans, och att det alltid finns hjälp att få med de juridiska delarna av dödsboets förvaltning.

Vad betyder dödsbo?

Ett dödsbo är den samlade kvarlåtenskapen efter en avliden person. Det inkluderar både tillgångar, som pengar, fastigheter och lösöre samt skulder som lån och räkningar. För att kunna ta hand om ett dödsbo behövs ett dödsfallsintyg från Skatteverket.

Själva dödsboet uppstår automatiskt när någon dör och är en egen juridisk person. Det innebär att dödsboet kan ingå avtal och betala skulder precis som en privatperson, men det är dödsbodelägarna som ansvarar för att sköta och avveckla dödsboet. Dödsbodelägare är dock inte personligt ansvariga för dödsboets skulder, förutsatt att de inte tagit del av arvet innan skulderna betalats.

Alla skulder måste regleras innan arvet kan delas ut. Om ett dödsbo har skulder som är större än dess tillgångar och det inte finns tillräckligt med pengar för att betala skulderna går fordringsägarna miste om sina pengar, men arvingarna blir inte betalningsskyldiga. Det finns en prioriteringsordning hur ett dödsbos skulder ska betalas. Bland annat har begravningskostnader och kostnader för bouppteckning företräde framför andra skulder.

Dödsbodelägare är i regel den avlidnes arvingar enligt lag eller testamente. I vissa fall kan en testamentsexekutor utses för att ta hand om dödsboet. Dödsbodelägarna måste agera gemensamt och vara överens om alla beslut som rör dödsboet. Om det uppstår meningsskiljaktigheter kan en boutredningsman utses av tingsrätten.

Om det inte finns några arvingar eller testamente går dödsboet till Allmänna arvsfonden. Denna fond förvaltas av Kammarkollegiet och används för att stödja ideella projekt som gynnar barn, ungdomar, äldre och personer med funktionsvariation.

När upphör ett dödsbo?

Ett dödsbo existerar från dödsdagen fram till dess att arvskiftet är klart. Arvskiftet är den process där dödsboets tillgångar fördelas mellan arvingarna enligt lag eller testamente. Innan arvskiftet kan ske måste vissa steg genomföras. Stegen är följande:

  1. Bouppteckning
    En bouppteckning ska göras inom tre månader från dödsdagen och registreras hos Skatteverket. Den listar samtliga tillgångar och skulder som fanns vid dödsfallet. Bouppteckningen fungerar som en legitimationshandling för dödsboet.
  2. Skuldhantering
    Eventuella skulder måste betalas innan tillgångarna kan fördelas. Det kan inkludera lån, obetalda räkningar och kostnader för begravningen.
  3. Arvskifte
    När alla formaliteter är klara och arvingarna är överens kan arvskiftet genomföras. Man får alltså inte tömma ett dödsbo innan bouppteckningen. När arvsskiftet ska göras bestämmer dödsbodelägarna. Här finns ingen tidsgräns. Om det endast finns en dödsbodelägare behöver inget arvskifte göras. Då är dödsboet upplöst så fort dödsbodelägaren är registrerad hos Skatteverket.

Om det finns oenighet kring arvskiftet kan en skiftesman utses för att fatta beslut. I vissa fall kan ett arvskifte återgå om en okänd skuld dyker upp efter att dödsboet redan har avslutats. Det är viktigt att spara alla dokument som rör dödsboet, även efter att det har avslutats, eftersom det kan behövas vid framtida frågor eller skattekontroller.

60plusbanken hjälper fler

Vi hjälper fler pensionärer till en bättre vardagsekonomi. En av våra lånespecialister är med dig hela vägen från ansökan till utbetalning.

Ansök om 60pluslånet

Deklaration och skatter för ett dödsbo

Ett dödsbo är skattskyldigt fram tills det har avslutats. Det innebär att ett dödsbo måste deklarera året efter dödsåret. I deklarationen redovisas den avlidnes inkomster fram till dödsdagen samt dödsboets eventuella inkomster under resten av året, exempelvis ränteintäkter. Om dödsboet finns kvar längre än ett år ska det deklareras årligen tills det avslutas.

Det är viktigt att betala eventuella skatter som uppkommer, exempelvis vid försäljning av en fastighet. Skatteverket kan ge information om vilka regler som gäller och hur deklarationen ska göras. Det är också viktigt att notera att dödsboet beskattas enligt samma skatteregler som privatpersoner under dödsåret, men från och med året efter dödsfallet får dödsboet inte göra vissa avdrag som privatpersoner kan. 

Försäljning av dödsbo: lösöre, fastigheter och bilar

Ibland behöver dödsboets tillgångar säljas för att betala skulder eller för att fördela arvet. Vi har listat några av de tillgångar som kan behöva gå till försäljning:

  • Lösöre
    Möbler, smycken och andra personliga tillhörigheter kan säljas genom auktion eller privat försäljning. Alla dödsbodelägare måste godkänna försäljningen. Husdjur ses som lös egendom i juridisk mening och tillhör dödsboet. Det innebär att arvingarna måste gemensamt besluta om djurets/djurens framtid. Ibland kan ett testamente ange vem som ska ta hand om djuret. Om inget sådant finns får arvingarna själva komma överens om det ska bli en omplacering av till exempel en hund eller katt i dödsboet eller kanske en försäljning.
  • Fastigheter
    En fastighet kan säljas efter att bouppteckningen är klar. Försäljningen kräver skriftligt godkännande från alla dödsbodelägare samt en korrekt lagfart. Tänk på att det kan tillkomma kostnader för lagfart och eventuell kapitalvinstskatt om fastigheten säljs med vinst.
  • Bilar
    Fordon som ägs av ett dödsbo måste omregistreras eller säljas. Transportstyrelsen ger vägledning i hur ett ägarbyte av en bil efter ett dödsbo går till. Glöm inte att teckna en ny försäkring om bilen ska behållas.

Det kan vara klokt att ta hjälp av en mäklare, auktionsfirma eller juridisk rådgivare vid större försäljningar i samband med ett dödsbo.

Administrativa uppgifter: adressändring, eftersändning av post och registreringsbevis

Utöver de juridiska och ekonomiska aspekterna måste också flera administrativa uppgifter hanteras i samband med ett dödsbo. Du måste till exempel göra en adressändring så att dödsboets post hamnar rätt. För att säkerställa att posten fortsätter att komma fram även efter adressändringen kan det vara bra att beställa en eftersändningstjänst via Svensk Adressändring. Detta är särskilt viktigt om bostaden ska säljas eller om dödsboet ska avvecklas.

Det kan dessutom behövas uppdateringar av registreringsbevis för eventuella fordon, företag eller fastigheter som tillhörde den avlidne. Myndigheter som Lantmäteriet, Transportstyrelsen och Bolagsverket kan behöva kontaktas i detta sammanhang. Nedan hittar du en checklista över administrativa uppgifter i ett dödsbo.

Administrativa uppgifter i ett dödsbo

  • Beställ dödsfallsintyg och bouppteckning
  • Gör adressändring och beställ eftersändning av post
  • Kontakta relevanta myndigheter, exempelvis Skatteverket och Transportstyrelsen
  • Uppdatera registreringsbevis för fordon
  • Kontrollera och säg upp abonnemang och avtal, som el, telefon och internet
  • Spara alla viktiga dokument för framtida behov.

60pluslånet är tryggt och säkert

Vill du frigöra pengar från bostaden? Ansök idag så går vi igenom dina möjligheter tillsammans. Ansökan är inte bindande.

Ansök nu

Vanliga frågor & svar vid dödsbo

Vi har samlat de mest förekommande frågorna som uppstår i samband med dödsbo här nedan.

Vad är ett dödsbo och hur fungerar det?

Ett dödsbo är de samlade tillgångarna och skulderna som en person lämnar efter sig. Dödsboet förvaltas av dödsbodelägarna tills bouppteckningen är klar och arvet kan fördelas.

Får man tömma ett dödsbo innan bouppteckning är klar?

Nej, dödsboets tillgångar måste vara intakta fram till bouppteckningen. Endast nödvändiga åtgärder, som att betala räkningar eller ta hand om känsliga föremål, får göras innan dess.

Vad händer med husdjur som tillhör ett dödsbo?

Husdjur blir en del av dödsboet och ansvaret för dem ligger hos dödsbodelägarna. De kan välja att ta hand om djuren själva, hitta ett nytt hem eller sälja dem. Det kan också finnas specifika instruktioner i ett testamente och då ska dessa följas.

Hur gör man med ägarbyte av bil i ett dödsbo?

Ägarbytet anmäls till Transportstyrelsen av dödsbodelägarna. Man behöver registreringsbeviset, en kopia av bouppteckningen och alla dödsbodelägares godkännande.

Laddar