Vanliga frågor och svar
Måste jag identifiera mig med BankID via telefon?
Nej, vi har inget krav på BankID, däremot underlättar det låneprocessen om du har ett. Till de kunder som inte har ett BankID kan vi i stället posta en ID-vidimering.
På 60plusbanken sker majoriteten av all kontakt via telefon. Har du skickat in en ansökan ringer vi upp och ber dig att identifiera dig med BankID. Senare i ansökningsprocessen kommer vi också kontakta din eventuella medsökande och be även denne identifiera sig.
När du identifierar dig för 60plusbanken med BankID ska det alltid stå "Jag identifierar mig hos Bluestep Bank". Om det står något annat bör du lägga på luren och avsluta samtalet. Vi ringer aldrig upp personer som inte skickat in en ansökan eller som aldrig har varit i kontakt med oss tidigare.
Du ska aldrig identifiera dig via BankID om du blir uppringd av någon som utger sig för att ringa från 60plusbanken, utan att du själv har kontaktat oss. Om så sker, lägg på luren och ring upp på nytt genom att skriva in numret manuellt. Använd inte telefonens återuppringningsfunktion.
Läs mer om hur du kan skydda dig mot bedrägerier här.
Vanligaste frågorna inom Tekniska frågor:
- Vad är ett BankID?
- Kan 60plusbanken hjälpa mig att skaffa ett BankID?
- Vad gör jag om mitt BankID inte fungerar?
- Vad gör jag om det inte går att logga in?
- Kan jag logga in för att se mitt lån på er webbplats?
Hittar du inte svaret på din fråga?
Du är varmt välkommen att kontakta oss.
Ring oss på telefon 08-501 01 200